De weersverwachting

zaterdag 28 mei 2011

Zaterdag, een hele mooie dag!!

De eerste van de serieuze dagen op het circuit. De donderdag en vrijdag voorafgaand zijn niet te onderschatten, maar vandaag gaat het ergens om. De kwalificatie formule 1. Het lijkt ook in het openbaar vervoer een drukke dag te worden. Het treinstel dat op ons staat te wachten in Ventimiglia is extra lang. Het openbaar vervoer is trouwens erg goed geregeld hier en helemaal niet duur. We zitten voorin het treinstel en dat gaat ons in Monaco weer wat lopen schelen. Ondertussen zien we bij de buren dat de roze Italiaanse krant over twee dingen vol staat. De goede trainingen van Ferrari en de voetbalwedstrijd van het jaar vanavond tussen Manchester United en Barcelona ofwel Rooney tegen Messi. Ons interesseert natuurlijk het eerste nu even wat meer dan het tweede maar vanavond……. Camping, bar, televisie, ach ik denk het wel.

Ook in Monaco stijgt de spanning, het is druk in de straten, er is ontzettend veel politie op de been. Je kunt je kont niet keren of je ziet er een staan. Bussen rijden af en aan, auto’s claxonneren zich helemaal een slag in de rondte, en motoren manoeuvreren zich behendig door de verkeerspaghetti. Dat is volgens ons het vervoermiddel voor Monaco, de motorscooter of motor want auto’s, ook die dingen die rood zijn en met gemak de drie honderd kilometer per uur halen, loop je hier zo voorbij.  We hebben prachtige plaatsen voor vandaag. We zitten op tribune T2, bovenste rij (ZA) met de plaatsen 65 en 66. Als we via een ingenieus gangen en trappenstelsel de tribune bereiken worden we door een lieftallige dame naar onze plaatsen begeleidt….
We kijken rechtstreeks in de pitboxen van Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes, en Renault. Bovendien zitten we tot laat in de middag in de schaduw terwijl een zacht zeebriesje ons heerlijk koel houdt. Als we gaan zitten is de formule Renault nog bezig met de laatste rondjes, heb je nog geen oorbescherming bij nodig. Als het dan 10 uur is en de wedstrijd is afgelopen dan hebben we even pauze tot 11 uur als de laatste training voor de formule 1 wordt verreden. Tussen 10 en 11 is de gebruikelijke parade van  sponsoren en toeschouwers die een kaartje voor de Paddocksclub hebben. Nadeel hier is dat die club niet aan het circuit ligt maar het is meer de club waar de zaken worden gedaan of zakenpartners worden gefêteerd. Aan de persmensen te zien lopen er ook de nodige beroemdheden rond. Helaas hebben we de laatste jaren de tabloids en robbelbladen ernstig verwaarloosd en kunnen we alleen wat schrijven over de fysieke kenmerken van de beroemde dames en ‘will be soon famous’ meiden. Omdat we nette mannen zijn doen we dat lekker niet. Wil niet zeggen dat de vinger op de ontspanknop van het fototoestel met enige regelmaat tegen de wil van de eigenaar in afdrukte…… Het is een prachtig schouwspel dat zich voor je ogen afspeelt en natuurlijk zijn eer enkele beroemdheden die een echte band hebben met de formule 1 zoals de leadzangeres van de wereldberoemde Pussycat Dolls de bloedmooie Nicole Scherszinger tevens verloofde van Lewis Hamilton, Richard Branson, avonturier en miljardair beetje eigenaar van Virgin Racing,
Richard Branson
 Jean Todt en zijn vrouw de bekende actrice Michelle Liu (James Bond meisje), en vele onbekende anderen. 
Hamilton met zijn vriendin
In ieder geval heb ik met een 300mm telelens vanaf de tribune veel foto’s gemaakt en gaan we die nog een keer uitgebreid bekijken en analyseren tijdens de reünie van deze trip.

Niet te vergeten zijn natuurlijk alle coureurs en teambazen, die komen rechts naast onze tribune de pitlane binnen en niet te beroerd om even naar de fans op de tribune te zwaaien. De dienstdoende brandweermannen en officals van de ACM scoren aan de lopende band handtekeningen van de coureurs. Mooi om te zien, volgens ons een belangrijke bijdrage aan de motivatie van die mannen en vrouwen. Overigens werd omgeroepen dat de baancommissarissen van de ACM allemaal onder de 50 moeten zijn. Hebben wij weer, beiden 51 jaar!!

Het is 11 uur, de derde en laatste training voor de kwalificatie. Het is druk op de baan en weer weet onze favoriet Fernando Alonso de snelste tijd te noteren. We worden opgeschrikt door een harde klapper van Nico Rosberg die bij het uitkomen van de tunnel zijn auto verliest en snoeihard in de vangrails klapt. Stuurloos schuift hij rakelings langs de vangrails aan het einde van de chicane en uitloopstrook. 
Crash van Rosberg te volgens op groot TV scherm
Wat heeft die een mazzel anders was zijn auto dwars gecrasht. Code rood, dus sessie gestopt. Tijd loopt door. Als de restanten van de auto zijn opgeruimd gaat de training verder alsof er niets gebeurt is. De kaarten voor de kwalificatie zijn geschud, om 14 uur gaan we verder met de kwalificatie.
Ondertussen drinken we onder de tribune een heerlijk vers gezette espresso. Omdat we toch twee uurtjeas ‘vrij’ zijn besluiten we buiten het circuit even een broodje en wat zon te pakken. We staan tenslotte onder een tribune. Buiten doen we ons te goed aan een heerlijk vers broodje met vis en dergelijke. Helemaal geweldig en wie klaagt over de prijzen in Monaco moet zelf eens gaan kijken. Ze vragen hier heel redelijke prijzen, als vergelijk in 2007 in Barcelona kostte een halve liter bier ………… let op!! ……….. 14 eurootjes!! Tataaaaa!! Hier een tot de rand toe gevulde beker 5 eurootjes!! Een vers stokboordje gezond voor 3,50 euro vinden wij heel redelijk. Dat het heel redelijk is blijkt wel uit de overvolle terrassen tijden de lunchpauze.
Lunchpauze tijdens de F1
 Half twee lopen we weer richting de tribune. In tegenstelling tot de ochtend sessie loopt de tribune nu vol.
14.00 uur lokale tijd, de omroepers in het Frans, Italiaans, Duits en Engels roepen om dat de pitlane geopend is voor Q1 en eerste sessie waarin de eersten gaan afvallen. In totaal zijn er binnen 1 uur 3 sessies. De laatste sessie bestaat uit de 10 tot dan toe snelste coureurs die gaan uitmaken wie vooraan, op pole position mag starten. De bekende favorieten plaatsen zich voor de top 10 kwalificatie. Onder hen Pastor Maldonado, pfffffff zul je zien, deukje in pak boter. De kwalificatie gaat op het scherpst van de snede. In Monaco, een stratencircuit kun je bijna niet inhalen dus vooraan starten is heel belangrijk. In Q3 is er weer een ongeval met een van de auto’s. Op dezelfde plek als vanmorgen gaat nu Sergio Perez van Sauber F1 keihard de vangrail in het lijkt een kopie van het ongeval van ’s morgens met Nico Rosberg met dien verstande dat Perez wel keihard tot stilstand komt in de bandenstapel. De ambulance, dokter, brandweer, en weet ik wat spoeden zich ter plaatse hij wordt heel voorzichtig uit zijn auto gehaald en per ambulance weggebracht. We zien twee mensen van de teamleiding met hun armen om elkaars schouder richting uitgang lopen en vermoeden het ergste. Ondertussen wordt met man en macht het circuit hersteld. Met nog ongeveer 2 minuut 24 op de klok wordt de sessie weer herstart. Volgens mij is het scherpe er af. De gedwongen pauze van ongeveer een half uur heeft de kwalificatie geknakt. De eerste drie starters morgen zijn Vettel, de regerend wereldkampioen, Button, en Webber. Nummer 4 is Alonso en heel knap op 5 Good old Schumacher, Hulde voor Nico Rosberg en zijn monteurs, die hebben een wonder verricht door in iets meer dan 2 uren een competitieve auto te bouwen.
Voor onze neus speelt zich de ceremonie af aan het einde van de kwalificatie. Mooie foto’s gemaakt.
Webber, Vettel, Button
Zo weer even pauze tot de tweede GP2 race, waarin we Guido vd Garde weer gaan volgen. Ondertussen treffen we twee Nederlandse mannen die vanochtend per vliegtuig naar Nice zijn gevlogen en van daaruit naar het circuit zijn gekomen. Ook autosportliefhebbers we raken in gesprek en op 18 juni 2011 is er in Biddinghuizen een autocross, voor de liefhebbers www.deflintstones.nl .
www.deflintstones.nl
De GP2 race is een prooi voor de teamgenoot van vd Garde. In de race over 30 ronden pakt hij de 1e plek terwijl hij ook van die pek gestart is. Twee keer moest de safety car redding brengen omdat de jonge coureurs de vangrails van heel dichtbij wilden bekijken. In alle gevallen bleef het beperkt tot materiële schade en vreselijk grote ego schade. Van de Garde start helaas op een plek achterin het veld en weet zich knap tot plaats 10 of 9 (ff niet opgelet) op te werken. Na de huldigingceremonie besluiten we huiswaarts te keren, ja naar Ventimiglia dan hè, het zonnetje schijnt lekker en met duizenden begeven we ons richting station. Het vertrek van al die toeschouwers is akelig goed georganiseerd. Het lijkt wel bijna Duits!! We stappen rechtstreeks in de Trein naar Ventimiglia en binnen het uur zijn we van circuit naar huis. Het is dan al wel 19 uur dus we hebben een lange dag achter de rug. Op weg naar de camping ontdoen we de plaatselijke supermarkt (het supermarktje) van de hele voorraad bier. Het zijn hier namelijk echte wijndrinkers en dat zijn wij nou weer niet. Afijn het beloofd nog een gezellige avond te worden met een voetbalwedstrijd dus maar eens opschieten met schrijven en foto’s selecteren, het thuisfront vraagt zich nl af waar de blog blijft.

A domani “a day at the races” (was dat niet van Queen?)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten