De weersverwachting

zondag 29 mei 2011

A great day at the races

Vakantie ja ja, om 06.45 uur staan we op, en dat zijn er niet veel die dat op hun vrije zondag doen. Na het ontbijt lopen we richting trein en om 08.17 uur precies (08.20 italiaans) vertrekken we richting Monaco. Het is druk, er zijn veel mensen die richting Monaco reizen. In Monaco ook, er hangt spanning in de lucht, er gaat iets gebeuren, alles ademt racen. Je struikelt over de mensen die je een programmaboek willen verkopen, oordopjes, kaarthouders en allerlei andere prullaria. Onderweg naar het station komt er een knaap in een officieel uniform uitziende overall langs ons lopen en sist of we nog “cheap tickets” nodig hebben. Politie all over the place, het zijn er nog meer geworden, ambulances op kruispunten, brandweerauto’s stand by, er moet we iets aan de hand zijn, en dat is het ook want de




69e Grand Prix Formule 1 Monaco

Wordt verreden. Om 13.30 uur gaat de pitlane open en kunnen de auto’s naar de startopstelling rijden en daarna volgen het volkslied en de opwarmronde en dan……
We lopen vanaf de trein naar “Secteur Rocher” dat is het heuvelachtige gebied tussen de haven en het prinselijk paleis. Nu komt het, we hebben dinsdag een verkenning uitgevoerd en we nemen om 09 uur in Monaco het besluit om door te lopen naar boven. De weg langs het prinselijk paleis ziet er nog niet druk uit.
Als we boven komen klopt ons hartje,
a: van opwinding omdat het niet druk is, en
b: omdat het ’s morgens om 09 uur toch een hele klim is. 
Maar goed, ons uitzicht is grandioos, we menen dat je nergens in Monaco zo’n groot overzicht over het circuit hebt. We zien de auto's de tunnel uitkomen en dan via Tabac en Piscine naar Rascasse rijden, de hele pitsstraat en een stukje start.
Ons uitzicht !!!

Geloof ons, iedere centimeter zicht op het circuit vanuit de publieke ruimte moet betaald worden. De particulieren doen dezer dagen ook goed zaken door hun balkon voor honderden euro’s te verhuren. Restaurants aan het circuit bieden een lunch en zicht op de baan aan voor € 200,00 (zie je inderdaad 6 meter waarop de auto’s met dik 200 voorbij razen) kortom die Monegasken die weten er wel geld van te maken. Maar wij staan naast een vaste camera van de franse televisie!! Perfect uitzicht en in de ochtend schaduw, en da’s ook fijn.

De eerste wedstrijd die we voorgeschoteld krijgen in de Porsche Supercup. Is leuk maar al snel blijkt dat de supersnelle Porches te veel ruimte nodig hebben om inhaalacties uit te voeren. Het geluid van die dingen is geweldig en de snelheid ook echter aan het einde was het niet meer dan een optocht van opgevoerde raceauto’s. Er zijn meer mensen op de tribune die er zo over denken. We raken in gesprek met een paar Schotse  jongelui die er al stonden toen we aankwamen, beter die er al zaten. Ze waren om 06 uur vanmorgen op deze plek, dan moet je nog 8 uren doorbrengen voordat je ziet waarvoor je komt!! Wat verderop staat een grote groep Duitsers waar het bier en de sterke verhalen rijkelijk vloeien. De barbecue gaat zelfs op enig moment aan, het is vermakelijk om te zien, zijn hele gave gasten hoor Duitse formule 1 fans!! Naast en achterons verzamelen zich diverse nationaliteiten, Italianen, een Franse vader met zijn zoontje, Engelsen met een prachtig met zonnebrand ingesmeerd gezicht.
Let the sun shine!!!!
 Kortom de stemming komt er goed in. De jonge Fransman mag natuurlijk aan de muur staan en de vader kijkt en ziet dat het goed is. Dat jong gaat vandaag niets overkomen. De Porsche supercup kent een winnaar echter vanaf onze kant is er alleen applaus voor een onbekende winnaar. Straks is even op internet kijken.
Na de Porsche supercup komt de Renault 3.5 liter klasse dat is al weer wat spectaculairder. Een leuke wedstrijd gezien en tijdens een geanimeerd gesprek met de buren in een voor ons allen onbekende maar wel begrijpelijke taal blijkt de finish te zijn geweest. Verhip, weer even internet kijken.

Langzaam wordt het lunchtijd en Bertus gaat het nuttige en aangename verenigen. Hij komt terug met een hele baguette avec poulet, legumes et mayonaise!! Lijkt wel een halve meter. Schaterend verteld hij wat dat ding kost, de conclusie is dat je in Nederland de helft betaald en maar een kwart krijgt. Heerlijke oppepper dat stokbroodje met een grote S. Doet een mens weer goed, met een flesje water om het weg te spoelen voel je de energie voor de middag weer terugkomen.
Iedereen kijkt op zijn (of haar) manier

Dan is het 12.30 uur, traditioneel bij iedere Grand Prix de ‘driversparade’. De coureurs worden op een platte wagen (door het racedorp) rondgereden. Voorafgaand rijdt de prins met zijn toekomstig gemalin in een auto het circuit rond. Middenklasse renault cabriootje??? Op de platte wagen worden de coureurs geïnterviewd en dat is allemaal op de grote TV schermen te volgen. 
Op de platte wagen !!
De coureurs beantwoorden in het algemeen heel open de vragen die ze gesteld worden. Het schijnt dat de coureurs dit rondje beslist niet als een verplichting zien en dat is wel te zien op de auto, ze zwaaien zich de arm bijna uit de kom. Als ze terug zijn bij hun startpunt zie je de beweging in de pitsstraat op gang komen. De reserve bodyworks van de auto’s worden naar buiten gereden, de luchtsleutels worden aangesloten, de pits wordt geveegd, de helmen gaan op en handschoenen gaan aan, de startmachines worden naar de startopstelling gereden en dan worden de motoren gestart van de auto’s die sinds zaterdagmiddag 15.30 uur het einde van de kwalificatie hebben gezwegen, nu gaat het gebeuren. De machines die 18000 toeren draaien en een onbekend aantal pk’s hebben.  Je hoort het, de coureurs rijden via uitgang pits een rondje en de een gaat direct door naar de startopstelling en de ander komt een keer langs pits om zijn duim op te steken. Vast staat dat de 23 coureurs voor deze editie er allemaal het beste van willen maken. Op het grote TV scherm zien we wat we vorig jaar in Hockenheim live hebben gezien. De eigenaar van de F1 Bernie Ecclestone leidt zijn gasten over de startopstelling. Ze krijgen de gelegenheid om een praatje te maken met de coureurs tot het eerste geluidsignaal, dan mogen ze naar hun vip-plaatsen en is de track voor de coureurs en monteurs. De mannen in wier aderen benzine en olie stroomt. We like revs!!!! Net zo onverwacht als hard klinkt het volkslied van Monaco door de speakers en daarna branden er nog maar 3 rode lampen. De bandenwarmers moeten nu van de banden zijn en de auto’s staan op de grond, als de laatste rode lamp uit is vertrekt de polesitter Sebastian Vettel voor de opwarmronde of “formation lap” zoals de speaker zegt. De coureurs willen tijdens deze ronde warmte in hun banden en remmen krijgen en daaom zie je ze soms optrekken en slingeren met hun auto en dan weer hard afremmen. 
Van beneden naar boven Alonso, Schumacher,Massa
Alles met maar een doel, voldoende grip hebben als je van start gaat en op tijd kunnen stoppen voor die eerste bocht. Het geluid is oorverdovend, het snerpt dat het een lieve lust is, achteraan rijdt de doktersauto. Als mijn huisarts zo’n auto had liet ik hem iedere dag komen en ging ik in de tuin staan wachten totdat hij er aan komt rijden. Het geluid van een centuriontank op slicks !!!Wat een bak van een Mercedes Benz. Als de laatste coureur zijn positie heeft ingenomen start de raceleider Charly Whiting van de FIA de startsessie en springen de rode lampen een voor een aan totdat ze alle vijf branden. Bij de eerste lamp wordt de versnelling ingeschakeld. Als ze dan uitgaan trappen we het gaspedaal helemaal in en janken we weg richting eerste bocht. Onze favoriet Fernando Alonso maakt een geweldige start en dus ook een plaats goed. Hij gaat als derde de eerste bocht in en omhoog richting Casino. Gejuich rondom ons, hahaha geestverwanten, dit wordt leuk!!! Ja jammer dan, dat is al 10 jaar het moment dat ik mijn fototoestel opberg en ga genieten van de race. Voor een volledige verslag zie hier klikken .

Na de finish proberen we nog de gratis bus maar het wordt de net zo gratis voettocht. Monaco loopt leeg. De politieagenten houden ons zo nu en dan tegen, als ik vraag waarom maar dan in het frans blijkt dat ze op die manier aan crowdcontrol doen. We lopen ook een heel rustig station binnen en kunnen linea recta naar de trein en camping. In de trein beseffen we het pas, ons weekje zit er op, nou ja morgen nog terug reizen, maar het is voorbij.
Pffff, tot dinsdag of woensdag, dan maken we een samenvatting en sluiten we de blog af. Bedankt dat jullie ze hebben gelezen, bedankt voor de reacties, hopelijk hebben formule 1 liefhebbers na ons iets aan deze blog om hun weg richting Monaco te vinden. Het is in alle opzichten een geweldige stad, omgeving, race.
Ciao!!

Ulft, thuisfront, Annemarietje, Ellie, kindertjes, we ruimen al weer op, we komen er aan, vertrekken 08.00 uur, a domani.

Volgend jaar gaan we naar ...............

1 opmerking:

  1. Hai Erik,

    Ik heb net even je blog voor wat betreft de F1 zitten lezen. Ik heb nog niet alles zitten lezen, maar ik vond het wel leuk. Ik heb de raco voor de buis zitten kijken, maar zoals jullie hem hebben zitten kijken is wel toppie. Hardstikke leuk dat sfeer verslag en de foto's die er bij staan.

    Kan me voorstellen dat je volgend jaar weer gaat.

    Mazzel en we zien elkaar.

    Groetjes Gert

    BeantwoordenVerwijderen