De weersverwachting

maandag 23 mei 2011

De heenreis zit er op!!

06.00 uur vanmorgen vertrokken vanuit Ulft met 11 graden Celsius. Na plm 7 kilometer rijden we de A3 op en na een uurtje staan we voor het eerst stil bij Köln. Niet erg hoor we hebben alle tijd. We verheugen ons al op de eerste tankstop voor de "kaffee mit kuchen" Toch verlaten we vrij snel omstreeks 12.30 uur Duitsland  om via Zwiterland naar Italië te reizen. Basel richting Gotthard en Bellinzona. Indrukwekkende berggezichten, de Seelisbergertunnel, de Gothardtunnel, geweldige reis en al snel rijden we Italië binnen. Bij de grens vraagt een bewaker nog of we drugs bij ons hebben????? Nederlands kenteken in de rij Italianen o wat liggen zijn collega's in een deuk. En dan denk je dat dit alles is van die pasta pipo's, nee hoor!! De eerste tolpoort verloopt makkelijk totdat we na 100 meter aan de kant worden gezet. Een meneer in prachtig uniform zonder pet heeft gezien dat ik de gordel even niet om had. Moest creditcard uit tas op achterbank pakken en had inderdaad tijdens het stilstaan even de gordel niet om. Of we maar even € 18,00 euro af wilden rekenen.Alles uiteraard in correct ambtelijk Italiaans.  Mag ik uw rij en kentekenbewijs is hier heel simpel "Documenti" en een beetje lullig nors kijken. Even collegiaal overleg ter plaatse over dat dit toch niet kan en dergelijke en plots klonk in feilloos engels, "thank you, have a nice day" De documenti weer in de pocket en de 18 euro uiteraard. Ga boe.......... Waar heb ik dat meer gehoord? Als we Milaan naderen wordt het duidelijk dat we in Italië rijden, links en rechts komen ze langs je op. Gelet op de scherpte van het ambtelijk korps in Italie zoals bleek bij grens en tol houden we ons als enige aan de snelheid en dat is heel vermakelijk in Italië. In korte tijd maken we veel vrienden die ons allemaal door middel van hand en armgebaren hun sympatie betuigen. Uiterst voorzichtig schraggelen we richting kust en daar valt ons de b.. open. Over de mooiste snelweg van Europa rijden we langs de Middellandse zee. Omdat ik chauffeur van dienst ben moet ik het vooral hebben van de poetische beschrijvingen van Bertus "ik heb nog nooit zoiets moois gezien" "ohhh kiek toch es""nee bertus ik heb ut stuur in handen, kiek i'j moar" Ik kan me plots voorstellen dat de snelweg mede aangelegd is door een ingenieur van Ferrari, raam los in die tunnels en gas er op, laat brullen die 8 en 12 cilinders!!!! Bij San Remo rijden we onder de Poggio door, heel vaak de scherprechter in de wielerklassieker Milaan - San Remo. Geweldige route dit, vooral omdat Bertus 70 km voor de camping het stuur weer overneemt. Klokslag 20.00 uur rijden we de camping op. Na een korte incheck procedure slaan we ons kamp voor de komende week op. De duisternis valt in als ik via skype met mijn schat van een vrouw en bloedonderdenagelswegtrekkende kindertjes heb gesproken. Het is hier nog warm dus we zitten met ons eerste biertje voor de camper even na te genieten van de reis. Buonasera !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten