De weersverwachting

donderdag 26 mei 2011

De eerste trainingsdag

De verrassing zat hem gisteren in de staart van de dag. Als ervaren kampeerders weten we onderhand wel hoe het eten in de meeste campingrestaurants is. Camping Roma in Ventimiglia is een uitzondering. Als vooraf heerlijke ham en verse tomaten met mozzarella en verse basilicum. Afgemaakt met wat olijfolie en peper. Als hoofdgerecht een vers gebakken pizza met de afmeting van een vrachtwagenwiel. Een met kaas, streekham, tomaten en verse rucola en een met kaas, zalm en verse rucola. Lekker koud biertje er bij, kopje koffie en een likeurtje na en een perfecte avond afgesloten. Leuk is het afrekenen. De uiterst vriendelijke dame komt met een zak met bingo balletjes en trekt hieruit een nummer. Dat nummer gaat terug en de balletjes worden geschud. Trek je daarna hetzelfde nummer hoef je niet te betalen. Iedereen aan tafel mag een poging doen. Nadat we betaald hebben ……………………..lopen we voldaan weer 50 meter terug naar onze camper.
Vandaag gaat het gebeuren. Om 07 uur op en de trein van 8.17 uur naar Monaco. Hoofduitgang nemen en direct richting tribune. Dat denken duizenden mensen. Het is heel erg druk in Monaco, in de trein was het al te merken. De bewijzering naar onze tribune is heel erg goed en voor het eerst in onze formule 1 geschiedenis maken we gebruik van een publieke lift om een paar straten naar beneden te gaan. Toch is het een flinke wandeling en de warmte baart ons wel enige zorgen, de tribune is namelijk niet overdekt. We horen de motoren van de formule Renault al door de straten krijsen maar dat is nog helemaal niets van wat ons te wachten staat. Klokslag 10.00 uur is het zover. 
Langzaam horen we het geluid van de eerste auto naderen en plotseling komt Heikki Kovalainen langs in zijn Lotus voor de installatieronde. Dat is één ronde waarna de monteurs kijken of alle systemen naar behoren werken en dan mag je los. Sinds de nieuwe bandenregel, je mag niet ongelimiteerd nieuwe banden gebruiken, zijn het aantal trainingsrondjes uit noodzaak beperkt. Op de beide donderdagtrainingen maken de teams per training zo’n 20 rondjes.
De signaalvlaggen


De winnaar van 2010

Heel langzaam komt het op gang en na ongeveer een half uur denk ik dat ik mijn oordoppen toch maar eens in doe. We zitten op tribune C bij de ingang van de tunnel links kijk in naar beneden in de Middellandse zee en rechts knallen de coureurs steeds harder door de bocht, op zoek naar de limiet en de snelste ronde. Het geeft weer even een kriebel als de auto’s in het echt voorbij razen, het geluid, de magniefieke techniek, de snelheid, de kleuren het is geweldig. Vooraf hadden we op de bekende sportsites en via de tv uitzendingen van RTL7 natuurlijk het seizoen tot dusver gevolgd. Nu kijken we live mee. Het is jammer dat de tribune niet over een groot tv schem beschikt, de meeste tribunes hebben ook nog een tv scherm van zon 10 bij 5 meter, een mega ding waarop de standen en posities van de auto’s kunt volgen. Nadenkertje voor als je hier op zondag wilt zitten.
Ondertussen worden we zo ongeveer geroosterd op de tribune. Door een sms-je van mijn dochter Freya weet ik dat het in Nederland ongeveer 16 graden is, wij halen het dubbele en er staat slechts een heel zwak windje vanuit zee. Gelukkig kunnen we achter de tribune een koel flesje cola kopen. Als de eerste training voorbij is dan maken we dat we van de tribune af komen. Gelukkig hebben we zonnebrand bij ons (en gebruikt) en we lopen even Monaco in op zoek naar schaduw. We worden op onze wenken bediend. Ongeveer 100 meter achter onze tribune is de Japanse Tuin gelegen. Jawdropping!!!! Wat een geweldige oase van rust vergeleken met enkele minuten daarvoor. We vallen van de ene in de andere verbazing over het vakmanschap en de kunstzinnigheid waarmee de tuin, zeg maar het park, is opgezet. Enfin, bekijk al vast een foto hierna.
Japanse tuin
 Als we de tuin uitlopen staan we bij het Grimaldi forum een state of the art glasbak aan de kust. We hebben echt geen zin om te ontdekken wat het is, google maar even. Als we de straat oversteken weten we het weer, via de Mercedes Benz, Maybach, Rolls Roys, Bentley en Ferrari dealers lopen we terug naar onze tribune. Ik denk dat je hier meer dealers hebt dan in ons Ulft…… haha grapje. In een vlakbij onze tribune gelegen Irish pub eten we een heerlijke baguette met ham, kaas, tomaat, sla en een bord vol zoute chips. Wegspoelen met een heerlijk koude cola met citroen. Kijk die man weet wat je nodig hebt in deze hitte. Als we het op hebben is het ook al weer tijd om naar de GP2 training te kijken omdat daar in ieder geval Giedo van de Garde meedoet en vooraan dan hè!!
Vol gas de tunnel in!!


Om 14.00 uur is het weer tijd voor de mannen in de formule 1 bolides. De zon staat inmiddels recht boven ons hoofd en het onvoorstelbare ….. nou ja, op enig moment zoeken we even de schaduw op en mogen de auto’s zonder onze aandacht even verder. Het is werkelijk niet uit te houden. Als we alle moed weer hebben verzameld en een enigszins normale lichaamstemperatuur bereikt hebben gaan we weer terug voor het laatste half uur. Ik wil toch nog meer foto’s maken. Bovenop de tribune gaat een windjes vanuit zee ons toch nog enige verkoeling brengen maar weer capituleren we voor het einde van de training. Het is mooi geweest voor vandaag. Het was ook mooi. We pakken de overvolle trein terug naar Ventimiglia. Daar haasten we ons naar de camping om eerst eens even een lekkere verkoelende……. Douche te pakken en daarna uiteraard onder het genot van een koud biertje de dag van vandaag eens terug kijken. En de 180 foto’s uiteraard. A domani!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten